16.6.09

Ernst lanserar Gårdshuset!

I samarbete med maxit Sverige lanserar Ernst Kirchsteiger Gårdshuset – ett stenhus med friggebodsmått och massor av ljus och rymd. Det femton kvadratmeter stora lilla huset, byggt av maxit DSM, finns nu att se på Husmässan i Botkyrka.

Det var när Ernst sökte ett lätthanterligt material att bygga ett litet hus av, som han upptäckte det patenterade byggblocket med not och spont som fogas samman utan bruk.

– Först funderade jag över hur i hela friden det skulle gå till; att bygga stenhus utan bruk. Men snart insåg jag hur fantastiskt enkelt det är. Det är bara att stapla och för varje sten växer huset lite till – och man kan faktiskt ändra sig eftersom man bygger helt utan bruk. Ett fåtal arbetsmoment När väggarna monterats, återstår bara att putsa utsidan och insidan. Det är en byggprocess med få arbetsmoment och få ingående material. Det ger goda möjligheter att kontrollera totalkvaliteten.

– Ända sedan jag var barn har det varit min dröm att en dag få bo i ett knäckebrödshus. Det var så jag kallade stenhus med putsad fasad. De har ju en lite skrovlig fasad som påminner om hårt bröd, säger Ernst. Ett spa, en festlokal eller rum för goda samtal Gårdshuset är tänkt att vara ett rustikt hus utan egentliga begränsningar. Det ska kunna förändras – precis som våra liv.
– Nu kanske man vill ha ett rum för övernattande kompisar. När barnen flyttat hemifrån, kan Gårdshuset förändras till ett spa, en festlokal, en ateljé eller varför inte ett rum för goda samtal – det vore underbart, säger Ernst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar